Kirjoitin ensimmäisessä osassa tätä kirjoitussarjaa, että
toinen osa tulisi käsittelemään itävaltalaista taloussykliteoriaa. Facebookissa
heränneen keskustelun vuoksi katson, että on luontevampi kirjoittaa
alkuperäisesti kolmanneksi osaksi kaavaillusta aiheesta eli itävaltalaisten ja
valtavirran suhteesta. Kysymys kuuluukin: miksi itävaltalaisen koulukunnan
edustajat eivät mahdu (kansan)taloustieteellisiin laitoksiin yliopistoissa?
Lyhyesti vastattuna itävaltalaisten teoriat eivät täytä taloustieteiden piirissa
olevia minimivaatimusta. Tämä minimivaatimus on, että teorian täytyy olla loogisesti
koherentti ts. esitetyistä oletuksista on päästävä (vain ja ainoastaan)
esitettyyn lopputulemaan. Tämän jälkeen voimme alkaa arvioimaan kuinka
perusteltavissa tehdyt oletukset ovat ja näin ollen kuinka hyvä itse teoria on.
Kuten osoitin viime kirjoituksessa itävaltalaiset eivät tyypillisesti esitä kaikkia
vaadittavia oletuksia, joilla voitaisiin sanoa minimipalkan laskevan työllisyyttä
kaikissa olosuhteissa. Kuitenkin itävaltalaiset väittävät markkinoidessaan omaa
koulukuntaansa, että heidän teoriansa voidaan deduktiivisesti päätella human
action aksioomasta, joka on apriorisesti tosi.
Tällainen
kaksilla korteilla pelaaminen, missä tehdään yhtä
ja väitetään toista, on tyypillistä itävaltalaisille. Esimerkiksi
vastauksena
edelliseen kirjoitukseeni minipalkasta sain Rothbard siteerauksen, missä
hän kirjoittaa että monopsonia ei voi syntyä koska emme ole
havainneet että yritykset muodostaisivat palkkakartellin (huom. Rothbard
on ymmärtänyt
monopsonin väärin, koska hän kirjoittaa että monopsoniin tarvittaisiin
kaikkien
yrityksien kartelli taloudessa mikä ei pidä paikkaansa). Tietenkin jos
teemme oletuksen,
että jotain tilannetta ei synny koska olemme niin empiirisesti
havainneet niin
se sulkee tämän vaihtoehdon pois siitä teoreettisesta mallista. Tämä
kuitenkin
on täysin ristiriidassa itävaltalaisten väitteen kanssa, että teorioiden
pitäisi perustua apriori oikeiksi tiedettyihin oletuksiin. Emme voi
mitenkään
apriori tietää, että kartellia ei muodostuisi. Kaikenlisäksi tallaisen
oletuksen tekeminen voi pitää esimerkkinä huonosta taloustieteestä.
Itävaltalaiset ovat myös implisiittisesti myöntäneet, että
heidän teorioissaan on aukkoja (ts. kaikkia tarpeellisia oletuksia ei ole
kirjoitettu auki) pyrkimällä paikkaamaan näitä. Yhtenä esimerkkinä tästä on itävaltalainen taloussykliteori a,
jonka epäloogisuuksiin itävaltalaiset ovat kehitelleet selityksiä ihan
lähi vuosinakin. Kuitenkin tulemme taas tähän kaksilla korteilla peluuseen, koska
nämä aukot eivät estä itävaltalaisia esittämästä Misesin sykliteoriaa totena
toisaalla. Tällaista ei voi tapahtua valtavirran piirissa, jossa teoria
välittömästi hylätään jos siitä löydetään looginen aukko.
Itävaltalaiset itse useasti esittävät, että heidät pidetään
pois yliopistoista koska heidän teoriansa ovat liian oikeistolaisia. David
Friedmanin (Milton Friedmanin poika) vastaus tähän oli, että se ei voi pitää
paikkaansa koska hänen isänsä oli arvostettu ekonomisti. Mielestäni vielä
parempi esimerkki on David itse, jota anarkokapitalistina ei ole hyljeksitty
taloustieteiden piirissa. Myös omasta kokemuksesta voin kertoa, että tutkimusta
ei arvotella sen mukaan minkälaisen kuvan se jättää valtion toiminnasta.
Voidaankin
kysyä voisiko itävaltalainen taloustiede palata
yliopistoihin, jos se täyttaisi aikaisemmin esittämäni minivaatimukset.
Jos
itävaltalaiset esittäisivät teorioita; joissa kaikki vaadittavat
lisäoletukset
on esillä, olisivat ne samalla lähtöviivalla valtavirran teorioiden
kanssa ja
ei ole mitään syytä miksi niitä kohdeltaisiin lähtökohtaisesti eri
lailla.
Kuitenkin olen hyvin skeptinen, että itävaltalaiset tulevat tekemään
näin.
Kuten David Friedman on esittänyt itävaltalaiset harjoittavat
tietynlaista
tuotedifferentaatiota. Jos he soveltaisivat itseensä tuota valtavirran
piirissa
olevaa minimivaatimusta olisi helppo huomata; että prameat mainospuheet
ainutlaatuisesta koulukunnasta, jolla on ainoa avain totuuteen olisi
helppo
huomata vääriksi. Mises-instituutilla ja siihen liittyvillä henkilöillä
olisi paljon hävittävää tässä, joten uskon että vastaisuudessakin
Mises-instituutin luennot eivät tule esimerkiksi opettamaan logiikkaa
(millä näyttäisi oleva huutava tarve, koska niin monesti menee
itävaltalaisilla iloisesti sekaisin se että voiko tietystä premissistä
johtaa lopputuleman vai se että ainoastaan lopputulema ei ole premissin
vastainen) vaan
keskittyvät väärän ja jopa valheellisen kuvan antamiseen
itävaltalaisesta ja
valtavirran koulukunnista. Tämä on tietenkin harmi niiden ihmisten
kannalta,
jotka tutustuvat taloustieteisiin itävaltalaisten kautta.
No comments:
Post a Comment